torsdag 13 juli 2017

Extremt starkt UV-strålning

Jag har en väder-applikation i mobilen som jag kollar varje dag. Det är roligt med väder! Jag jämför temperaturerna i Sevilla och Aracena. Ibland är det upp till nio grader svalare här i Aracena.
Dagens väder kom med två varningar: en för Sevilla, som med ett rött utropstecken varnar folk från att gå ut på grund av den ovanliga hettan, 43 grader i skuggan.
Aracena varnas både för hettan, 39 grader i skuggan (men här finns badmöjligheter!) och extremt hög UV-strålning. UV-strålningen brukar ligga mellan 8 och 10 nu på sommaren, men idag är den uppe på 11.
Läs mer om UV-index på Meteorologiska institutets hemsida.
Jag erkänner att vi skyddar oss ganska lite med solkräm, men det är framför allt för att vi undviker att gå ut innan kl 19. När vi är ute på dagen, om vi badar eller har picknick, är det skyddsfaktor 50 som gäller, alltid. Vi har inte ens kräm med någon annan skyddsfaktor.

Men i dag smorde jag in Disa redan på morgonen, för i dag har de vattenlek på förskolan. Badbyxor och vattenleksak fick hon med sig.
På förmiddagen har jag förnyat recept på insulin, (vår rolige doktor hade en så snygg läkarpraktikant med sig), handlat en massa på apoteket och åkt till järnaffären och köpt hörselkåpor. Det kan låta trevligt om jag berättar att Jesús, som har semester, går och stökar i köket hela förmiddagarna, diskar, lagar mat, städar, ordnar frukost till mig när jag jobbar,.. Men samtidigt lyssnar han på musik. På hög volym. Tysk opera, han laddar väl inför den direktsända Wagnerfestivalen om ett par veckor. Och jag är väldigt lättstörd och tappar koncentrationen av ljud. Men med mina nya hörselkåpor ska jag nog kunna stänga Wagner ute. och alla andra ljud som förekommer hemma hos oss, och grannarna.

I dag är det jobb hela dagen för min del, men något dopp i poolen blir det säkert också.
Och i morgon efter lunch har vi tänkt åka till kusten, till familjens semesterlägenhet. Jesús längtar efter sin familj som han träffar så sällan, de håller ofta till där så här års, och det ska bli skönt att komma till havet en sådan här varm helg. Vid havet är det alltid mycket svalare än i inlandet.


Hur ser er dag ut? Helgplaner?

4 kommentarer:

  1. Haha. Jag kollar inte UV men "luftföroreningar" varje dag. Använder faktor 20 eller 30 (och letar lite efter en riktigt bra solkräm för jag har inte hittat en som jag tycker om). Jag har ofta solglasögon och med barnet är jag ganska noga med solhatt kanske mest för att han inte alls tycker om att ha sol i ögonen. Vi brukar aldrig direkt ligga och sola om det inte är tidig förmiddag eller sen eftermiddag, men jag älskar vackra stränder, att bada och promenera och bygga sandslott. Men det var längesedan jag hade en fin solbränna. Det kan jag sakna lite ;o) Det är ju lite intressant det där att spanjorer väl är mycket mer vana vid att sola än vi svenskar? Barnen är ofta helt nakna istället för att ha en hel UV utrustning? Mitt barn har vattkoppsärr som jag varit noga med att skydda i sommar och han har haft UVtröja, shorts och keps. Jag vet inte om det stämmer att ärren kan bli värre i solen men vill inte chansa... Nu ska jag kolla UV i Paris ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur är det med luftföroreningar i Paris? Mycket? I Sevilla blir det varje sommar så mycket att folk inte bör gå ut, men det pratas inte så mycket om det.
      Jag har inte heller hittat någon solkräm jag gillar. Jesús envisas med att Disa ska ha feta, tjocka, mjölkiga krämer, för de ska enligt honom skydda bäst. Men han avskyr kräm och vägrar ta i henne när hon är insmord.
      Jag ligger heller aldrig och solar. På sommaren är det för varmt, och sedan tycker jag att det är långtråkigt :-) När jag kommer till Sverige i slutet av sommaren blir folk förvånade över att alla där är brunare än mig, men det är ju inte så konstigt, det går inte att vara ute här när det är så varmt.
      Här är barnen nästan nakna. Det blir för varmt med UV-kläder, men skulle nog vara jättebra i pool och badsjö. Men jag har knappt sett att det säljs här. Istället är föräldrar väldigt noga med att smörja in barnen, och att inte låta dem vara ute när solen skiner som starkast.

      Radera
  2. Enligt vår väderstation så är UV hos oss 7, så jo det är lite högt.
    https://www.wunderground.com/personal-weather-station/dashboard?ID=IMAARROY5

    Vi är dåliga på att smörja in oss när vi bara är hemma men så är man inte ute så länge heller utan springer fram och tillbaka. Är vi vid havet - som i går - så är det sprayning med olika faktorer. 50 där man är känsligast eller mest utsatt (panna, rygg osv) och 30 på andra ställen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, så lågt har det inte varit här sedan i våras :-)

      Radera

ny gadget

ny gadget